NÄIN VALMISTAUDUT PUOLIMARATONILLE, SARATICKLEN JUOKSUVINKKIEN AVULLA

Haaveiletko osallistumisesta puolimaratonille tai johonkin toiseen kestävyysjuoksutapahtumaan? Hyvin onnistunut harjoittelu auttaa sinua pääsemään tavoitteeseen. Pyysimme Saraa jakamaan parhaat juoksuvinkkinsä, jotka auttavat sinua valmistautumaan puolimaratonille oikein ja saamaan treenistä mahdollisimman paljon irti.

Miten motivoit itseäsi treenaamaan puolimaratonia varten? Onko sinulla hyviä vinkkejä, miten saada lisää motivaatiota treenaamiseen? 

Asetan itselleni aikatavoitteen ja tähtään siihen. Treenikaveri tai -ryhmä on myös loistava motivaation lisääjä. Yhdessä juokseminen on aina mukavampaa!

Millainen treeniohjelma toimii mielestäsi parhaiten ennen pitkää juoksua? 

Riippuu todella paljon siitä mikä on oma henkilökohtainen tavoite: päästä maaliin vai alittaa tietty aika. Tyypillisesti harjoittelu aloitetaan rauhassa ja treenimäärää/-tehoa kasvatetaan harjoittelun edetessä. Viimeinen pari viikkoa ennen juoksua otetaan vähän rauhallisemmin. Tärkeintä on kuitenkin, että juoksusta nauttii!

Millaisia varusteita käytät itse juoksussa? Onko jotain tiettyä mihin kannattaa investoida? 

Hyvät kengät ovat ehdottoman tärkeät. Itselläni on muutamat erilaiset lenkkarit, erilaisiin juoksutreeneihin. Pitkille matkoille valitsen tossut, joissa on tukea ja hyvä iskunvaimennus. Askelia kun kertyy paljon, jalka tarvitsee suojaa! Spurtteja ja intervalleja juoksen taas aivan kevyillä lenkkareilla.

Miten valmistaudut viimeisen viikon aikana ennen juoksua?

Viimeisellä viikolla saatan heittää rennon lenkin, mutta muuten kerään voimia ja tankkaan ruokaa! Lepoa, ruokaa ja paljon vettä!

Entä juoksupäivänä?

Syön tukevan aamiaisen ja tankkaan vettä!

Ravinto & nesteytys – muutatko ravintoasi ennen juoksutapahtumaa? 

Mielestäni parasta on vaan keskittyä niihin ruokiin, joiden tiedät sopivan kehollesi. Tärkeintä on kuitenkin saada energiaa!

Mitä muuta kannattaa pitää mielessä juoksun aikana?

Hyvä fiilis on tärkeintä! Lataa juoksulle energinen soittolista ja hymyile reitin aikana niin paljon kuin pystyt!

Miten palaudut juoksun jälkeen?

Venyttelyä, palautusjuomaa, paljon vettä ja kunnon ateria.