Testissä avantouinti

Avantouinti on ollut jo pitkään suosittujen talviharrastusten joukossa Suomessa. Sen testaamiseen vaaditaan hyisevä meri ja kourallinen rohkeutta. Vitamin Well pääsi testaamaan tätä huumaavaa lajia kirpakkana talviaamuna, kun pakkasta sattui olemaan -18 astetta. Avantoon meno jännitti, mutta oli ehdottomasti sen arvoista.

Ennen avantoon menoa on hyvä lämmitellä saunassa. Jos matka saunasta avantoon on pitkä, kannattaa ottaa kengät mukaan, sillä maa voi tuntua jalkojen alla jäätävän kylmältä. Matkalla sisältä avantoon kroppa ehtii viiletä sopivasti, jolloin jääkylmä vesi ei tule shokkina elimistölle. Dippaus veteen tapahtuu supernopeasti ja sen jälkeen haluaa kipittää mahdollisimman nopeasti sisälle ja lämpimään saunaan. Kylmä-kuuma vaihtelu tekee hyvää keholle ja avanto-sauna-yhdistelmän jälkeen olo on raikas ja kevyt!

Mutta miksi avanto? Avannon sanotaan parantavan elimistön verenkiertoa, puolustusjärjestelmää ja kylmänsietoa. Lisäksi kylmään veteen menoon liittyvä pelon voittaminen vahvistaa mieltä ja rohkaisee. Monet harrastajat ovat kokeneet jääneensä avantoharrastukseen koukkuun, koska pulahduksen jälkeinen olotila on aina hyvä.

Vinkit avantoon menijälle:

  • Laita pipo päähän
  • Ota flipflopit tai muut kengät mukaan, joilla voi kävellä saunasta avantoon
  • Älä mieti liikaa, just do it!

Avantoja on runsaasti ympäri Suomea, joten kannattaa ottaa selvää missä on sinulle lähin paikka testata tätä virkistävää talviharrastusta. Löyly Helsinki tarjoaa ihanat puitteet hyisevälle avannolle ja sen jälkeiselle herkulliselle aamiaiselle. Voimme lämpimästi suositella avannon testaamista!

 

 

 

Kuvat: Wilhelm Öhman @wilhelmohman